برای تبلیغ در وب سایت ایمیل بزنید
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

چهارده روایت غریب از چهارده لباس عجیب! - پایگاه علمی سرگرمی و تفریحی آموزش درآمد کارآفرینی خلاقیت هنر خوداشتغالی
X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
 12


مدآنلاین: در کارگاه بررسی استایل «مدآنلاین» به تحلیل روند پوشش سینماگران مختلف از سال گذشته تا کنون می‌پردازیم. خروجی این کارگاه، طی سلسله‌گزارش‌هایی که خواهید خواند، تحلیل‌های کارشناس ماست که برای اهالی سینما و تئاتر، لباس طراحی می‌کند؛ نسیم ملکی، همه پوشش‌های اخیر بازیگران را مد نظر قرار داده تا تغییر و تحول در روند فهم زیباییش‌ناسانه سوژههای ما را به بررسی بنشیند.

گزینه پنجم، نوید محمدزاده است. ملکی، چند پوشش او در سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، شصتوهشتمین جشنواره فیلم کن، پانزدهمین جشن حافظ، مراسم اکران فیلم‌های مختلف در طول امسال، جشن منتقدان سینمای ایران، و سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر در سال جاری را واکاوی کرده است. پیش از این در کارگاه بررسی استایل، پوشش‌های نیکی مظفری، میلاد کی‌مرام، بهرام رادان و بهنوش بختیاری را به بررسی نشسته بودیم.

با سلسله‌گزارش‌های بررسی چند پوشش یک بازیگر در «مدآنلاین» همراه باشید.  

در جشنواره فیلم کن؛ فقدان زیباییشناسی پوشش

یک: یکی از لباس‌هایی که نوید محمدزاده، اردیبهشت‌ماه امسال در جشنواره کن انتخاب کرده، شامل شلواری است عجیب که تا زانو تنگ و از زانو به بالا گشاد است. بلوز طرح بته‌جقه و ژاکتی بلند که تقریبا تا زانوها می‌رسد هم بالاپوش اوست. این گزاره را می‌توان در بررسی همه پوشش‌های نوید محمدزاده صادر کرد که «هرچند نوید محمدزاده انتخاب جسورانه، متفاوت و مختص به خود داشته است اما گاهی با در نظر گرفتن تمام این موارد باید به زیباییشناسی پوشش نیز توجه داشت». شاید نوید محمدزاده سعی کرده به خاطر اصالت کرد بودنش، لباسش گویای این اصالت باشد؛ شلواری که شبیه شلوار بومی کرده‌است و با انتخاب بلوزی با طرح بته‌جقه سعی در حفظ شکل ایرانی لباس داشته است، اما شکل شلوار کمی تصویر به وجودآمده را دفرمه کرده است و حتی پاها کوتاه‌تر به نظر می‎‌رسد. او را با این استایل نمی‌توان معرف استایل هنرمند یا حتی جوان ایرانی در یک کشور دیگر دانست زیرا از جانب عامه مردم مورد پسند نیست.

 

دو: استایل جنجال‌برانگیز دیگری که نوید محمدزاده در کن داشت، استایلی بود که برای فرش قرمز مناسب به نظر نمی‌رسید؛ پوششی که البته فقط یکی از روزها با آن برای تماشای فیلم حاضر شده بود. یک تیشرت مشکی ساده با کت ساده‌ای که روی آن به تن کرده بود. تا اینجا همه چیز عادی است؛ بخش جنجال‌برانگیز لباس او، انتخاب شلوارش بود؛ شلواری چهارخانه که قسمت مچ پاهای آن کشبافت بود و او مچ پاها را بالا زده بود. شاید نتوان هیچ استدلالی از روی منطقه‌ای طراحی لباس، برای این فرم پیدا کرد. اگر مچ کشبافت شلوار پایین می‌بود، به نظر می‌رسید که او جوراب‌هایش را روی شلوارش بالا کشیده. در کنار این انتخاب، کفش مردانه ورنی نیز جالب توجه است. شاید اگر او کتش را  به تن نمی‌کرد به نظر می‌آمد با لباس راحتی خانه، وارد فضای جشنواره شده. اما با تمام این مسایل باید در نظر داشت که او این لباس را در مراسم فرش قرمز نپوشیده بود و وقتی آن را تن کرده بود که صرفا برای دیدن فیلمی رفته بود.

 

سه: در عکس گروهی از اعضای گروه فیلم ناهید که قدم بر فرش قرمز جشنواره کن گذاشته‌اند، اما او را رسمی می‌بینیم. همه  گروه با  لباس رسمی حاضر شده‌اند و البته که غیر از این نمی‌توانست باشد؛ محمدزاده مجبور بود لباسی رسمی شامل کت و شلوار و پیراهن سفید و پاپیون به تن کند حتی اگر خلاف میلش باشد چون رعایت این فرم از لباس، از قوانین جشنواره کن است. شاید اگر این قانون وجود نداشت او را باز با استایل عجیب و غریب دیگری می‌دیدیم.

در مراسم اکران فیلم «ناهید»؛ گشاد و راحت

استایل نوید محمدزاده در مراسم اکران فیلم «ناهید»، استایلی کاملا راحت بود. انتخاب رنگ مشکی برای کلاه، تیشرت، ژاکت، شلوار و کفش که با طرح سفید دوره یقه شکسته می‌شد. همه لباس‌ها گشاد و بسیار راحت به نظر می‌رسیدند و تنها عنصری که شاید این راحتی را می‌شکست پوتین‌های ساق‌بلندی بود که عموما در استایل او می‌بینیم.

در جشن منتقدان؛ بازی با رنگها از نوع محمدزاده

استایلی که نوید محمدزاده برای جشن منتقدان انتخاب کرده بود، استایلی کژوال البته از نوع نوید محمدزاده محسوب می‌شود. او با چکمه‌ای که سوای مارک و برندش، از لحاظ بصری مناسب برای فضای برفی به نظر می‌رسید، وارد مراسم شد. محمدزاده سعی کرده بود با تازدن آستین پلیور زیری روی آستین کاپشن، امضای خود را در استایلش نشان دهد و به خاص‌بودن خود پایبند باشد. او معمولا سعی می‌کند از رنگ قرمز در لباس‌هایش حتی با جانمایی آن در نقاط کوچک استفاده کند و در این استایل خود نیز از این موضوع غافل نبوده است. او در کنار تم سورمه‌ای لباس‌هایش، با انتخاب پلیور قرمزی که جلوی لباس و سرآستین‌ها دیده می‌شد، بازی رنگی مختص خود را رعایت کرده بود.

در جشنواره فجر ۳۳؛ استایل گرم

محمدزاده در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، با استایلی کاملا معمولی حاضر شده بود؛ ژاکتی سورمه‌ای، شلواری جین و تیره و کفش مردانه‌ای مشکی. او البته با انتخاب پلیوری قرمزرنگ، به استایل خود گرما بخشیده بود.

جشنواره فجر ۳۴؛ هشت پوشش متفاوت

یک: نوید محمدزاده جزو آن دسته از معدود حاضران مرد در افتتاحیه جشنواره امسال بود که برای انتخاب و تهیه لباسش، زمان صرف کرده و به این موضوع اهمیت داده بود. او انتخابی بر اساس سلیقه شخصی خود داشت و به رسمی‌بودن یا نبودن مراسم توجهی نکرده بود. لباسی که او در افتتاحیه پوشید، با سر و صدای فراوانی روبه‌رو شد و نظرات متفاوتی را در بین مخاطبان به همراه داشت. در کنار جسارتی که او در طراحی لباس خود به خرج داده بود، شاید بد نبود به رسمی‌بودن مراسم نیز توجه می‌داشت. حتی اگر لازم نباشد حتما همه کت و شلوار به تن کنند و قرار باشد هرکس مطابق سلیقه شخصی‌اش لباس بپوشد، باز هم باید فضا و فرهنگ را در انتخاب در نظر گرفت. بی‌توجهی به فضا ممکن است مثل استفاده از لباس رنگارنگ و شاد در یک مراسم تدفین، واکنش‌های بدی به همراه داشته باشد. لباسی که محمدزاده برای افتتاحیه فجر تدارک دیده بود، شامل پیراهنی عجیب با شلواری تنگ و پوتینی ساق‌بلند بود که همه آنها مشکی بودند. عنصری که پیراهنش را عجیب کرده بود و در نگاه اول به شکل لباس‌های رومی بود؛ لایه‌هایی منحنی‌شکل بود که جلوی لباس و روی بازوی چپش قرار گرفته بود. این خطوط باعث شده بود شانه‌ها بهشدت افتاده به نظر برسند. گویی از خستگی شانه‌ها را به جلو خم کرده است. سرآستین‌های چرمی که با رکابی، انگشت شست را جدا می‌کرد و یقه بلند چسبان چرمی، در کنار شلوار تنگی که روی ران پای چپ آن سوراخی به شکل پارگی ایجاد شده بود و در کنار آن، استفاده از پوتین ساق‌بلند مشکی، از استایل محمدزاده حس شخصیت‌های بازی‌های کامپیوتری را منتقل می‌کرد که شاید فقط جای یک کلت کمری در دست‌هایش خالی است!

 

دو: یکی دیگر از استایل‌های نوید محمدزاده در طی جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر، استایل او با اورکت ارتشی رنگارنگی بود که با وجود پوتین ساق بلند و شلوار مشکی و پلیوری سبزرنگ، نمیتوان به رسمی‌نبودن این لباس ایراد گرفت، چون برای روزهای میانی برگزاری جشنواره انتخاب شده بود، اما آیا انتخاب آن برای فرش قرمز مناسب بود؟ عناصر انتخاب‌شده در این استایل درست بود. یعنی فرم کت با فرم شلوار و کفش هم‌خوانی داشت، البته که این به معنی خوب‌بودن یا نبودن آن نیست و فقط مربوط به انتخاب عناصر نسبت به هم است. اما از لحاظ بصری، شلختگی بسیاری در این استایل دیده می‌شد. این شلختگی بیش از حد، به خاطر تناسب‌ نداشتن حجم اورکت با شلوار، چین‌های زیاد ایجاد شده در شلوار و یقه و سرآستین که مربوط به پلیور زیر کت است، مخلوطبودن رنگ‌های متعدد و متضاد شامل لکه‌های درهم قرمز و بنفش و سبز و کرم در اورکت، بلندبودن فاق شلوار و وجود جیب‌های زیاد و بزرگ، بود. وجود این عناصر در کنار هم باعث شده بود لباس از لحاظ بصری شلخته و ناهماهنگ به نظر برسد و احساس شود این لباس بیشتر مناسب شکار یا کوه‌نوردی است تا فضای فرش قرمز جشنواره فجر.

 

سه: یکی دیگر از استایل‌های نوید محمدزاده طی روزهای برگزاری جشنواره سی‌وچهارم که می‌توان از آن به عنوان استایل ساده او نام برد، پلیور ساده سورمه‌ای با شلوار جین تیره و کفش مردانه بود که یک روز آن را با ژاکت سورمه‌ای و روز دیگر با تک‌کت چهارخانه سبزی همراه کرده بود. این پوشش با تمام سادگیاش، هنوز امضای متفاوتبودن محمدزاده را حفظ کرده بود. البته که کنار هم قراردادن پلیور سورمه‌ای و شلوار جین و کفش کشکی و کت سبز و یقه و جوراب بنفش، کمی ناهماهنگ به نظر می‌رسید.

 

چهار: در یکی دیگر از روزهای جشنواره، نوید محمدزاده را با همان استایل حضورش در جشن منتقدان شاهد بودیم، با این تفاوت که این بار آستین‌های کاپشن بلند و تا نشده بود و در استایلش شال گردن بافت و جوراب‌های ساق بلند که از چکمه‌هایش بیرون زده بود، به چشم می‌خورد. ترکیب رنگ سورمه‌ا‌‌ی و خاکستری با تاش‎های نارنجی که سردی این دو رنگ را می‌شکست و خط گرم پایین پلیور، سردی یکدست پلیور و شلوار را نیز کم می‌کرد. او اگر در این فرم لباس، از چکمه و جوراب ساق‌بلند استفاده نمی‌کرد، فرمی کژوال و معمولی داشت، اما با این انتخاب خود، بازهم امضای خاص‌بودن خود را پای استایلش قرار داد. محمدزاده با این استایل در یکی از روزهای جشنواره برلین امسال نیز حاضر شده بود.

 

پنج: رسمی‌ترین لباس نوید محمدزاده در جشنواره فیلم فجر امسال، کتی چهار دگمه و سورمه‌ای با شلواری سورمه‎ای بود که بلندی آن به‌اندازه بود. کفش مردانه هم مکمل مناسبی به نظر می‎رسید. باز هم با پلیوری یقه‎چسبان قرمز زیر آن، گرمای استایلش را حفظ کرده بود و جمله‎ای که با دیدن این فرم پوشش از او، در ذهن مخاطب شکل میگیرد این است که «بالاخره نوید محمدزاده با استایلی کاملا معمولی و مردانه!»

 

شش: یکی دیگر از استایل‌های معمولی نوید محمدزاده در طول جشنواره فجر امسال، استفاده از کتی مشکی و شلواری خاکستری بود که باز هم پلیوری قرمز را به ترکیب لباس‌هایش اضافه کرده بود. ترکیب سه رنگ که از لحاظ بصری، گردش چشم را در استایل او به همراه داشت و باز هم با لبه سفید جیب روی سینه کت و لبه‌های تیره روی لبه‌های پایین شلوار، امضای خود را به استایلش اضافه کرده بود.

 

هفت: در روزی دیگر، محمدزاده با لباسی کاملا طراحی‌شده با فرمی عجیب که نه پیراهن بود، نه پلیور، نه کت و نه... در کاخ جشنواره حاضر شد. لباسی کاملا متفاوت و خاص خود او؛ بلوزی پیچیده، بلند، گشاد و مشکی که زیر آن آستری سفیدرنگ به کار رفته بود. این سفیدی در سر آستین‌ها و بخش‌هایی از حاشیه لباس دیده می‌شد و بخش چشمگیر دیگر استایل او استفاده از پوتین‌های قرمز و ستکردن آن با نوار باریک قرمزرنگ یقه لباس بود. او علاوه بر اینها بلوزی یکجیب و بزرگ جلوی لباس وسطش داشت که از نظر بصری احساس میشد لباس را پایین می‌کشد. فرم چین‌های روی شلوار و چین‌هایی که روی بلوز شکل گرفته بود و کوتاه و بلندی لبه‌های لباس که اختلاف زیادی داشتند، به این استایل او نیز حس شلختگی داده و باعث شده بود پاها کوتاه‌تر به نظر برسند.

 

هشت: در روز اختتامیه جشنواره سی‌وچهارم فیلم فجر، محمدزاده با پوششی متفاوت از کسانی که روی سِن حاضر بودند، برای دریافت سیمرغ خود بالا رفت. او اینبار برای استایل خود سعی کرده بود پوششی رسمی انتخاب کند اما این پوشش که مانند هر استایل رسمی دیگر شامل کت و شلوار و پیراهن سفید بود، این بار، برای نوید محمدزاده و خاص او طراحی شده بود. سعی شده بود کت و شلواری رسمی اما مدرن و مختص او باشد. اما چیزی که در این ست لباس او جلب توجه می‌کرد، حاشیه پایین کت بود که به شکل هشت طراحی شده بود و پیراهن سفید زیر آن که یقه‌ای متفاوت محسوب می‌شد. بیرونبودن پیراهن هم که تعمدا انجام شده بود و بخشی از طراحی لباس به حساب می‌آمد، باعث شده بود احساس شود کت برایش کوچک است یا فراموششده که پیراهن مردانه زیر، طبق روال عادی، داخل شلوار قرار بگیرد. شلوار نیز کمی کوتاه بود که شاید اگر چند سانتیمتری بلندتر بود و پایین آن گشادتر و راسته بود، شکل بهتری پیدا می‎کرد. تنگ‌بودن پایین شلوار و کوتاهی آن و خطوط عمودی روی کت، جثه محمدزاده را کوچک‌تر نشان می‌داد. و این در عکسی دسته‌جمعی هم که با عوامل فیلم «ابد و یک روز» در کنار بقیه روی سِن قرار گرفته، قابل مشاهده است. به طور کل می‌توان گفت او با انتخاب این استایل، شکلی متفاوت از لباس رسمی را به نمایش گذاشته است که این نکته مهمی است. اینکه بتوان از لباس رسمی استفاده کرد که در عین رسمی‌بودن، خاص، متفاوت و مختص هر فرد و متناسب با علایق شخصی‌اش باشد.

و در نتیجه...
نوید محمدزاده را می‌توان نمونه هنرمندی دانست که استایل شخصی خود را دارد؛ او که یکی از پرسروصداترین حاضران در جشنواره فیلم فجر امسال از نظر پوشش بوده، خارج از مقوله خوب یا بدبودن استایل‌هایش, همیشه برای مراسم، به انتخاب لباس می‌پردازد و سعی می‌کند نشانی از خود را در لباس‌هایش نمایان کند. سلایق و شخصیت او را میتوان در انتخاب لباسهایش و اهمیت‌دادن به این موضوع مشاهده کرد. اما در کنار اینکه چقدر این انتخاب‌ها درست یا غلط هستند، باید به این نکته توجه کرد که هر بازیگر  با بیشتر مطرح‌شدن در سینما، بیشتر از پیش، مورد قضاوت مخاطبانش قرار می‌گیرد؛ هنرمندی که به واسطه همین مخاطبان دیده و بزرگ می‌شود، نباید نسبت به فرهنگ و آداب آنها بی‌تفاوت باشد.