برای تبلیغ در وب سایت ایمیل بزنید
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

فصل پاییز و سرماخوردگی - پایگاه علمی سرگرمی و تفریحی آموزش درآمد کارآفرینی خلاقیت هنر خوداشتغالی
X
تبلیغات
رایتل

فصل پاییز و سرماخوردگی

توصیه هایی درباره پاییز و سرماخوردگی

بیشتر حکمای ایرانی، طبیعت پاییز را سرد و خشک دانسته اند. البته مزاج فصل پاییز بر اساس ارتفاع منطقه، عرض جغرافیایی، نوع خاک، میزان بارندگی و رطوبت، فاصله تا دریا، نوع بادها، وجود یا عدم وجود کوهها و ... متغیر است.

این فصل، برای افراد با سوء مزاج گرم و تر، مناسب تر بوده و برای افراد با سوء مزاج سرد و خشک، مناسب نیست و می تواند موجب تشدید علایم و بروز برخی بیماریها به ویژه بیماری های سرد و خشک شود. پس می توان نتیجه گرفت این فصل چندان مناسب حال سالمندان و افرادی که بیماری هایی با طبیعت سرد و خشک دارند نیست.

علت بروز و ظهور زیاد بیماری ها در فصل پاییز را می توان متغیر بودن هوا در طول روز، وجود مواد زاید باقی مانده دربدن از فصل تابستان به جهت خوردن میوه های زیاد، ضعف قوت، کاهش تحلیل و دفع مواد زاید به علت سردی هوا دانست.

  

برخی بیماری های شایع در فصل پاییز عبارتند از: خارش پوست، اگزما، شوره سر، ترک پوست، دردهای مفاصل، برخی ورم ها، درد و بزرگی طحال، برخی از انواع تب ها، ادرار قطره ای، سخت ادراری، کم خونی، جنون، وسواس، افسردگی، ورم لوزه ها، دردهای سیاتیکی، انسدادهای گوارشی، سکته، بیماری های ریوی.

توصیه شده برای نگاهداشت تندرستی در فصل پاییز، از برخی کارها پرهیز گردد؛ از جمله:

1.از مواجهه با گرمای سر ظهر و سرمای بامداد و شبانگاه پرهیز نموده و در طول روز متناسب با ساعت روز پوشش مناسب داسته باشید.

2.از مواجهه با سردی( خوابیدن در جای سرد، استحمام با آب سرد، نوشیدن آب و نوشیدنی های خیلی سرد) پرهیز نمایید.

3.از خوابیدن با معده پر( چه در طول روز و چه در شب) اجتناب نمایید.

4.انواع روشهای پاکسازی قوی از جمله مصرف مسهل های قوی، فصد و حجامت و هر کاری که خون را کم کند و قی کردن زیاد در این فصل مگر در فردی که به دلیل بیماری خاص پزشک متخصص طب سنتی برای او تجویز کرده باشد.

5.از زیاد خوابیدن و بیداری بسیار اجتناب کنید.

6.از حرکات بدنی زیاد که منجر به از دست دادن رطوبات و افزایش خشکی بدن می گردد، بپرهیزید.

7.با فراهم کردن شرایط مناسب از غم  و غصه دوری کرده و در صورت وجود احتمال افسردگی از مفرحات مناسب استفاده نمایید.

8.از کم خوری و پرهیز بی دلیل و گرفتن رژیم های سنگین در این فصل اجتناب نمایید. از طرفی زیاده روی در خورد و خوراک نیز صحیح نیست.

9.از شرایطی که باعث تعریق شدید و به هر شکل خروج آب زیاد از بدن می شوند دوری نمایید.

10.تا حد امکان از خواب میانه روز به ویژه در نزدیکی غروب آفتاب بپرهیزید.

11.جهت پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و زکام مکرر، در طول شب، سر، گردن و کف پاها را بپوشانید.

12.از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند گوشت گاو و گوساله، کنسروها و کمپوت ها، سوسیس و کالباس و فست فودها پرهیز نمایید.

13.از مصرف مواد مسبب خشکی در بدن پرهیز نمایید:

ادویه های تند و تیز، ترشی ها، سرخ کردنی ها، بادمجان، عدس، قارچ، پنیر شور، ماست و دوغ ترش، کشک، رب و سس ها، غذاهای مانده و گوشت نمک سود، چای پررنگ، یخ، شوری ها، چیپس و پفک و امثال آنها و ...

14.از زیاده روی در مصرف میوه های سرد و تر تابستانی، لبنیات، قهوه، نسکافه، کاکائو، سیر و پیاز نیز پرهیز نمایید.

15.خوردنی ها و نوشیدنی های مایل به گرمی و تری را بیشتر میل نمایید، مانند:

گوشت گوسفند، مویز، هویج، زیتون، رطب(در حد کم)، عسل، شیرینی های طبیعی، حلوای طبیعی، مرباهای طبیعی از میوه های مناسب( مربای به، مربای هویج، مربای پوست پسته، مربای انجیر)، شربت گل شکر، شربت عسل، مغز خشکبار به ویژه بادام درختی( شربت شیر بادام بسیار مناسب است)، آش های ساده.

16.میوه های مناسب این فصل مثل انار میخوش، انگور، انجیر، سیب، به و گلابی را فراموش نکنید؛ البته در یک وعده بیش از یک نوع میوه استفاده ننمایید.

17.بوهای خوش طبیعی، ملایم و نشاط آور ببویید مثل سیب خوشبو، پرتقال شیرین خوشبو، بادرنجبویه(ملیس)، شب بو، زنبق و گلاب.

18.حمام یک روز درمیان با آب نیم گرم برای اکثر افراد مفید است اما از حمام های طولانی که منجر به افزایش خشکی می شوند، بپرهیزید.

19.به دلیل غلبه خشکی در این فصل از نزدیکی جنسی زیاد بپرهیزید.

20.از استفاده طولانی مدت از تلویزیون، رایانه و گوشی همراه به ویژه در این فصل پرهیز نمایید.

21.بدن را با روغن های مناسب مانند بنفشه، بادام چرب نگه دارید.

سرماخوردگی:

یکی از مشکلات شایع در این فصل، ابتلا به سرماخوردگی می باشد. در سرماخوردگی های ساده یا اصطلاحا ویروسی، که علائم آن محدود به آبریزش بینی، عطسه، بیحالی و خستگی است و علایم عفونت باکتریال مانند گلو درد چرکی وجود ندارند باید از مصرف نا به جای داروهایی چون آنتی بیوتیک ها و کورتون ها پرهیز کرد و تا بهبود علایم استراحت نمود، زیرا سرماخوردگی یا زکام، در صورتی که طولانی نباشد و منجر به عوارض نگردد، کی از راه های دفع مواد ناسالم از بدن است و نباید جلوی آن گرفته شود.

اگر هم علایم بیش از 4 تا 5 روز به طول بیانجامد یا علایمی از عفونت های باکتریال وجود داشته باشد باید با مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص دقیق بیماری، داروهای مورد نیاز، تجویز و مصرف شوند.

چند دستور ساده برای سرماخوردگی

سوپ سرماخوردگی

این سوپ از بهترین غذاها در دوره سرماخوردگی بوده و بیشترین اثرش زمانی است که تنها غذای مصرفی فرد برای مدت 3 روز باشد.

مواد مورد نیاز:

جو پرک  1 تا 2 قاشق غذاخوری

بال و گردن مرغ( ترجیحا مرغ خانگی)

گشنیز  100 گرم

سیب زمینی   1 عدد

گوجه فرنگی  1 عدد

کدو سبز   1 عدد

پیاز 1 تا 2 عدد

سیر 1 حبه

شلغم  1 عدد

کلم  100 گرم

مواد باید به خوبی پخته و جا بیافتد، برای پخت از زود پز استفاده نکنید. در صورتی که تب نیز وجود داشته باشد می توان در 5 دقیقه آخر پخت چند گرم گل بنفشه به سوپ اضافه کرد.

دمنوش سرماخوردگی

نعناع، پونه، آویشن و مرزنجوش را به مقدار مساوی دم کرده و در طول روز چندین بار از آن میل کنید، همچنین استفاده از بخور آن نیز مناسب است.

شلغم و عسل

در صورت وجود سرفه همراه سرماخوردگی شلغم درشت خامی را انتخاب و داخل آن را با قاشق بتراشید به گونه ای که کف آن نازک شود، سپس داخل آن را با عسل طبیعی پر کرده و بگذارید 12 ساعت داخل ظرف مناسبی بماند، پس از این مدت آبی داخل ظرف یا درون شلغم جمع می شود که باید آن را میل نمایید.

در صورت ابتلای مکرر به سرماخوردگی به ویژه در کودکان مصرف روزانه 2 تا 3 عدد شلغم از زمان ورود به بازار تا پایان فصل برداشت بسیار مفید خواهد بود.

 

منبع: کتاب پاسداشت تندرستی با پزشکی ایرانی( تالیف: دکتر ریحانه معینی، دکتر نرجس گرجی)